Asortyment usług
 
Porady Michelin
 
Dobór opon
 
Tabele
 
Jakość usług
 
Wirtualny warsztat
 
wyważarka hunter


 


Co to jest opona ?



Produkt złożony

Opona jest produktem złożonym, to znaczy złożeniem materiałów o bardzo różnych właściwościach, których konfekcjonowanie wymaga dużej precyzji.

Składa się z następujących półproduktów :



1. Warstwy kauczuku syntetycznego, bardzo szczelnego na powietrze.
Warstwa ta znajdzie się wewnątrz opony i spełni rolę dętki.



2. Warstwa szkieletu.
Szkielet ten jest złożony z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Druty te są kluczowym elementem konstrukcji opony, które dadzą mu wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie opony samochodowej, znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.



3. Wypełnienie strefy niskiej.
Jego rolą jest przenoszenie momentu obrotowego silnika i hamowania z felgi w kierunku powierzchni styku z podłożem.



4. Obejmy
służą do zaciśnięcia opony na feldze. Mogą one wytrzymywać do 1800 kg bez ryzyka zerwania.



5. Powierzchnie
boczne z miękkiej gumy, która zabezpiecza oponę przed uderzeniami, które mogłyby uszkodzić szkielet, na przykład przy wjeżdżaniu na krawężniki. Twarda guma zapewnia połączenie opony z felgą.



6. Warstwy szczytowe.
Zbrojone stalowymi drutami bardzo cienkimi ale bardzo wytrzymałymi, są skrzyżowane skośnie i naklejone jedna na drugiej. Skrzyżowanie ich z drutami szkieletu tworzy nieodkształcalne trójkąty. Tak zwana triangulacja to dyspozycja zapewniająca usztywnienie szczytu : - muszą być być wystarczająco sztywne w kierunku obwodowym opony, aby się nie rozciągać pod wpływem siły odśrodkowej, aby średnica opony była zawsze opanowana, niezależnie od warunków użytkowania. - muszą być również wystarczająco wytrzymałe w kierunku poprzecznym, aby wytrzymywać siły znoszenia. Ale równocześnie muszą być giętkie w kierunku pionowym, aby łatwo pokonywać przeszkody. Aby otrzymać te warstwy, należy skleić stal z gumą. Trudny do uzyskania, dokładny styk pomiędzy tymi materiałami o różnych własnościach jest niezbędny



7. Powierzchnia jezdna jest ułożona na warstwach szczytowych.
Ta część opony, na której zostanie ułożony bieżnik, będzie w kontakcie z drogą. W powierzchni styku z podłożem, powierzchnia jezdna musi wytrzymywać bardzo duże obciążenia. Mieszanka, z której jest złożona musi być przyczepna do każdego typu nawierzchni, być odporna na zużycie, ścieranie i musi się słabo rozgrzewać.



Pozostaje do wykonania bieżnik i wulkanizacja całości w celu połączenia w jedną całość.

[ powrót ]




 
 
 
Strona Główna | O firmie | Konatkt