|
|
|
|
|
Co to jest opona ?
Produkt złożony
Opona jest produktem złożonym, to znaczy złożeniem materiałów o bardzo różnych właściwościach, których konfekcjonowanie wymaga dużej precyzji.
Składa się z następujących półproduktów :
1. Warstwy kauczuku syntetycznego, bardzo szczelnego na powietrze.
Warstwa ta znajdzie się wewnątrz opony i spełni rolę dętki.
2. Warstwa szkieletu.
Szkielet ten jest złożony z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Druty te są kluczowym elementem konstrukcji opony, które dadzą mu wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie opony samochodowej, znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.
3. Wypełnienie strefy niskiej.
Jego rolą jest przenoszenie momentu obrotowego silnika i hamowania z felgi w kierunku powierzchni styku z podłożem.
4. Obejmy
służą do zaciśnięcia opony na feldze. Mogą one wytrzymywać do 1800 kg bez ryzyka zerwania.
5. Powierzchnie
boczne z miękkiej gumy, która zabezpiecza oponę przed uderzeniami, które mogłyby uszkodzić szkielet, na przykład przy wjeżdżaniu na krawężniki. Twarda guma zapewnia połączenie opony z felgą.
6. Warstwy szczytowe.
Zbrojone stalowymi drutami bardzo cienkimi ale bardzo wytrzymałymi, są skrzyżowane skośnie i naklejone jedna na drugiej. Skrzyżowanie ich z drutami szkieletu tworzy nieodkształcalne trójkąty. Tak zwana triangulacja to dyspozycja zapewniająca usztywnienie szczytu :
- muszą być być wystarczająco sztywne w kierunku obwodowym opony, aby się nie rozciągać pod wpływem siły odśrodkowej, aby średnica opony była zawsze opanowana, niezależnie od warunków użytkowania.
- muszą być również wystarczająco wytrzymałe w kierunku poprzecznym, aby wytrzymywać siły znoszenia. Ale równocześnie muszą być giętkie w kierunku pionowym, aby łatwo pokonywać przeszkody.
Aby otrzymać te warstwy, należy skleić stal z gumą. Trudny do uzyskania, dokładny styk pomiędzy tymi materiałami o różnych własnościach jest niezbędny
7. Powierzchnia jezdna jest ułożona na warstwach szczytowych.
Ta część opony, na której zostanie ułożony bieżnik, będzie w kontakcie z drogą. W powierzchni styku z podłożem, powierzchnia jezdna musi wytrzymywać bardzo duże obciążenia. Mieszanka, z której jest złożona musi być przyczepna do każdego typu nawierzchni, być odporna na zużycie, ścieranie i musi się słabo rozgrzewać.
Pozostaje do wykonania bieżnik i wulkanizacja całości w celu połączenia w jedną całość.
[ powrót ]
|
|
|
|
|
|
|